بررسی جمع بین دو نماز از دیدگاه شیعه و اهل سنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

 یکی از مواضع اختلافی بین شیعه و اهل سنت به موضوع تجمیع صلاتین ظهر و عصر و مغرب و عشا بر می گردد در حالی که هم اهل سنت به سیره پیامبر صلی الله علیه وآله عمل می کند و هم شیعه به سنت پیامبر صلی الله علیه وآله عمل می کند  احادیثی در صحیح بخاری و مسلم وجود دارد که پیامبر صلی الله علیه وآله بدون هیچگونه عذری این نمازها را با هم می خواندند و وقتی از ایشان پرسیدند چرا نمازها را با هم می خوانید، فرمودند  برای اینکه مردم به عسر و حرج نی  افتند یکی از مواضع اختلافی بین شیعه و سنی موضوع جمع بین صلاتین است  امروزه شیعیان در جماعاتشان نمازهای ظهر و عصر را در ابتدای اذان ظهر می خوانند و نماز مغرب و عشاء را نیز بعد از اذان مغرب می خوانند، در حالیکه اهل سنت بین نمازهای ظهر و عص ر و مغرب و عشا فاصله می اندازند؛ نماز ظهر را در ابتدای ظهر و نماز عصر را در ابتدای عصر و نماز مغرب را در ابتدای اذان مغرب و نماز عشا را در وقت عشاء اقامه میکنند وهابی ا ز این  قضایای فقهی اجتهادی، سوء استفاده کرده و از این طریق می خواهند شیعه را در بین مسلمانان اهل سنت بی موالات نشان دهند می گویند شیعیان به سیره پیامبر صلی الله علیه وآله عمل نمی کنند، و در حالیکه پیامبر صلی الله علیه وآله همیشه نماز را در پنج وقت اقامه می کرد، اما شیعیان چنین نمی کنند و با تجمیع نمازهای ظهر و عصر، و مغرب و عشاء، سیره پیامبر صلی الله علیه وآله را زیر پاگذاشته اند  بنابراین معلوم میشود که بویی از سیره پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله نبردهاند در پاسخ از این معاندین و جاهلین به احادیث و روایات می گوییم.
 شیعه نیز نما ز در پنج وقت را جایز و بلکه مستحب میداند، ولی معتقد است که سیره پیامبر صلی الله علیه وآله نیز اینگونه بوده که  گاهی دو نماز  ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم می خواندند ودر  بسیاری از اوقات، در وقت خاص خودش اقامه می کردند کتابهای معتبر اهل سنت بر این مطلب گواهی می دهند  بخاری و مسلم چنین آورده اند  عَنْ  ابنْ  عَباَ س  أنَ   النَبیَ  صَلَی اللَّ   عَلیَهْ  وَسَلَمَ  صَلیَ  بالمَدینَة  سَبعْا  وَثمَانیا  الظھْرَ  وَالعْصَرَ  وَالمَغْربَ  وَالعْشَاءَ  ابن عباس میگوید  رسول خدا صلی الله علیه وآله در مدینه نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء را، هشت رکعتی و هفت رکعتی خواند  

کلیدواژه‌ها